Kan man vara ateist?

Allt fler människor jag stöter på påstår sig vara ateister, men är detta verkligen så förnuftigt som de verkar tro?

 

Med ateist menas med en vanlig definition en individ som förnekar existensen av ett gudomligt väsen.

 

Men med hypotesen om en dold Gud uppstår problemet att ateisten definitionsmässigt inte vet vad som förnekas. Eftersom en gömd gud bara kan upplevas, inte beskrivas, så skulle det paradoxalt nog krävas att en ateist hade denna upplevelse innan hon/han kunde uttala sig om Gud finns eller ej.

 

Ateisten kan hävda att man inte ska tro på en Gud som inte bevisar sin existens. Men mystiktraditionernas Gud, dvs alla religioners gemensamma gudsbild kan per definition inte bevisas. Dessutom så är brist på bevis för något ingenting som leder till den omvända slutsatsen, dvs att det är bevisat att det inte existerar. Det är lika fel som om man krävde att en människa som inte haft en gudsupplevelse, att utan förbehåll acceptera existensen av en Gud.

 

Att vara övertygad om att Gud inte finns på basis av våra fem sinnens vittnesbörd och vårt intellekt kan liknas vid den tidigare vedertagna övertygelsen om att jorden är platt, som likaså grundade sig på logiskt tänkande och på hur våra sinnen uppfattade verkligheten.

 

Samtidigt som vetenskapen lär oss allt mer om universums och naturens komplexitet, så inser vi allt bättre hur lite vi egentligen förstår av verkligheten.

 

Den enda slutsats som den envisa skeptikern möjligen kan dra är att Gud kanske inte finns. Men då är man plötsligt inte längre ateist, utan har förvandlats till agnostiker.


Kommentarer
Postat av: Hemlängtan

Hej hej

Klickade bara in och kikar lite.

Snart är det jul! Har du några planer?

2009-12-17 @ 20:09:27
URL: http://unbelievablegorgeous.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag får en konstig känsla varje gång jag hör att någon säger att han/hon är ateist.

Jag har svårt att tro att personen verkligen är det.

Själv kunde jag inte tänka mig ett liv utan tro och gud!

2009-12-17 @ 20:20:30
URL: http://kavist.blogg.se/
Postat av: amanda

så klart att man kan vara atetist

2009-12-17 @ 20:32:38
URL: http://dimalimsliv.blogg.se/
Postat av: Victoria

2009-12-17 @ 20:39:57
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/
Postat av: Maja

Vad ska man kalla sig när man inte tror på något gudomligt, om inte ateist? Svårt det där..

2009-12-17 @ 21:47:14
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: jelena

Fösta gången ikväll jag läser din blogg, har inte läst allt, men det jag läst är bara så klockrent. Det bästa är om hur du skriver om det! :)

fortsätt sätt ut det på ord, du gör det väldigt bra :)

Aho,

namaste

2010-12-30 @ 01:05:33
Postat av: Nadja

Du skriver fantastiskt. Jag har svårt att sätta ord på min metafysiska livsfilosofi och mina tankar. Men det gör du!

Namaste

2011-12-01 @ 21:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0