Identitet

Det är absolut ingen skillnad mellan dig och mig.

 

Vi är båda Jag.

 

För att förklara vad jag menar så måste jag definiera vad jag menar med Jag.

 

Allt som jag kan observera är inte Jag då det är Jag som observerar. För allt som jag observerar skulle kunna försvinna utan att känslan av Jag försvann. De undantag som verkar finnas vid en första anblick till detta är vitala kroppsdelar som hjärtat, lungorna och hjärnan. För utan dessa kan man inte överleva. Men dessa kroppsdelar skulle rent teoretiskt kunna bytas ut i och med transplantationer utan att detta skulle påverka Jag känslan. Dessutom finns det många andra saker som man inte kan leva utan så som luft, vatten och mat och dessa saker ser du inte som en del av ditt Jag.

 

Men denna Jag känsla verkar ju så olika från person till person kan man tycka. Men då har man blandat ihop Jaget med Egot. Egot är den självbild och den personlighet som Jaget har samlat ihop under sin tid i ett specifikt perspektiv. Det är en samling observationer som Jaget omedvetet identifierar med. Att helt bli fri från Egot är en stor utmaning som inte många klarar av men de som gör det upptäcker en verklighet som enligt otaligt många beskrivningar sägs vara ofattbart himmelsk.

 

Så om Jag föddes på en viss plats i tiden och med en särskild kombination av gener, så skulle Jag skapa ett specifikt Ego. Under de unika omständigheterna så blir resultatet en unik person. Men det är endast personen som är unik, inte Jaget. Och personen är inte Jaget eftersom personen är något som Jaget kan observera.

 

Så nu kanske du tycker att det känns som att du är din personlighet, ditt Ego. Och om det känns så, hur kan det vara fel? Förr i tiden trodde man att jorden var platt för att det verkade så, det kändes så. Man trodde även många andra saker som visade sig vara fel så som att jorden var universums centrum och att allt snurrade kring jorden. Hur saker och ting verkar vara och hur de är på riktigt är väldigt sällan samma sak.

 

Avsaknaden av insikt, visdom, kritiskt tänkande och i många fall kunskap leder till illusioner och vaneföreställningar. Identifikationen med kroppen och sinnet är en av dessa illusioner.

 

Jaget kan (när det är redo) successivt släppa sina yttre identifikationer - kön, yrke, nationalitet mm. Dvs säga att jag är inte det här, eller det där.

Slutligen återstår frågan: Vem är jag då?

Känslan av Jagets fullkomliga enkelhet är då allt som återstår, dvs det grundläggande, det ursprungliga och det eviga. Jaget töms alltså på allt sitt "innehåll".

 

Den som söker sitt sanna Jag upptäcker först denna tomhet och sedan kommer den oundvikliga insikten om dess fullhet.

 

För icke-dualismens verklighet, den sanna verkligheten, kommer först med insikten att det ursprungliga Jaget och det som Jaget observerar är "icke-två".

 

Allt som Jag inte är definierar det Jag är lika mycket som det Jag faktiskt är. Därmed är de sammanslutna. Dvs allt Jag kan observera är inte Jag, men utan det Jag observerar så skulle inte Jag existera. Jag är både allt och inget, både dig och mig, eftersom dessa är som två sidor av samma mynt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0